Latest updates

Lørdag havde vi besøg af Soren Sarup, som kom flyvende fra Kongsted i deres Rotax Falke. Søren var kommet på besøg, da han havde fået æren af at være Examiner for Anders Slotsbos Skill Test. Det var en temmeligt blæsende dag, så Anders havde fået lidt ekstra spillerum. Det viste sig dog ikke at være nødvendigt, så efter 4 starter med A3 var Søren fuldt ud tilfreds med, at Anders har styr på det med flyvning. Flyvningen blev indstillet bagefter pga. vinden - men Anders nåede at vise, at man sagtens kan få over 1.800 fod i en spilstart med K-13 inden. Han havde også den tvivlsomme fornøjelse (efter at have ventet en halv time på jorden efter brudt sprængstykke på en P6-start) at få et wirebrud (ja wiren, ikke tøjsnoren) med efterfølgende landing lige frem. Det foregik selvfølgeligt helt efter bogen - og det var den eneste landing, som ikke var lige til landingsmærket. Et stort tillykke til Anders med hans SPL


PFG’ere på udflugt Man kan mange ting med et Svævefly-pilotcertifikat (SPL) – og d. 30. maj udnyttede end håndfuld PFG’ere dette til fulde, da de tog hele 3 Touring Motor Gliders og fløj en tur til Bornholm. Der var i ugen op til brugt tid på planlægning og beregning af rute, indgivelse af flightplan (som skulle overholde de strengere svenske krav), forberedelse af kort, frekvensplaner, osv., osv. Flyvning på tværs af landegrænser kræver altid lidt mere forberedelse – og endnu mere så, når det skal foregå som formationsflyvning. De 3 piloter havde nemlig besluttet at følges gennem Sverige i en formation. Dagen kom endeligt, og Søren, Axel, Christian, Jakob, Kasia og Kasper mødtes i Roskilde lufthavn. Søren og Kasper havde brugt formiddagen på et par flyveture ind over København med elever fra forårets radiohold, men var efter refueling klar til briefing på dagens tur. Hele turen blev gennemgået i detaljer. Der blev talt om alt fra intern kommunikation på svæveflyve-frekvensen med brug af dual mode på radioerne – om taxi, line-up og takeoff i formation - til en plan for fotografering af flyene over Hammershus. Efter briefing gik alle til flyene, som bestod af: * OY-KXP – en Scheibe SF25C Falke (kaldet Falken) * OX-XMA – en ICA-Brasov IS-28M2 (kaldet Rumæneren) * OY-XZP – en Hoffmann Super Dimona (kaldet Dimonaen) De tre fly har ret forskellig performace, så det var besluttet at Falken skulle være formationsleder, da de andre fly nemt ville kunne indhente den. Flyene taxiede ud til RunUp Area 21 og lavede motorprøve, og da alle tre fly var klar, blev der meldt Ready For Departure til tårnet. ”OXP Formation. After departure left turn towards Bornholm, initially 1500 feet”. Kort efter holdt de 3 fly på række i Runway 21 – og efter en ny klarmelding fra alle 3 fly – så rullede de ned ad banen og var på vej mod Bornholm. Afgang og stig til 1.500 fod gik nemt – men det var ikke muligt at få lov til at stige yderligt i området omkring Roskilde. En fuldt lastet Falke stiger sjældent med mere end 1 m/s, så der var langt til de 7.500 fod, som formationen havde planlagt at flyve i. Så snart flyene var ude af Roskildes kontrolzone, blev Copenhagen Approach anmodet om stig – men det blev afvist til at starte med. ”Stay out of controlled airspace for now”. Puh, det så ud til at blive en lang tur – og ruten blev midlertidigt lagt mod nord, for at undgå at flyve ind i Kastrup Lufthavn’s kontrolzone. Der gik dog ikke mange minutter, før der blev givet tilladelse til at stige til 6.000 fod. Formationen drejede mod Sverige og begyndte at stige. Det viste sig dog, at både Rumæneren og Dimonaen var lidt udfordret – de havde simpelthen svært ved kun at flyve de 90 km/t, som er Falkens optimale hastighed, når der skal arbejdes op igennem højderne. Begge fly var begge gange nødt til at flyve en cirkel væk fra formationen, for at undgå at overhale Falken. Dette skulle samtidig gøres indenfor en afstand af maksimalt 1 km og 100 fod i forhold til Falken. Lidt syd for Malmø nåede formationen den ønskede højde på 7.500 fod, og lidt mere af energien kunne bruges på fremdrift i stedet for stig – så hastigheden steg til hele 120 km/t – hvilket fortsat var ret langsomt for både Rumæneren og Dimoaen. En lille time senere var den sydøstlige kyst af Sverige nået, og det var tid til at krydset vandet mod Bornholm. I en højde af 7.500 fod er der rigeligt højde til at kunne glide ind over land og lande sikkert, selv i den usandsynlige situation, hvor motoren går ud. Dette skete naturligvis ikke, så formationen ankom 20 minutter senere til Hammershus – til sang der kunne overdøve motoren: ”Bornhom, Bornholm, Bornholm... du den dejligste ferieø...” Det blev aftalt med Rønne Tower, at formationen delte sig op og fløj lidt siteseeing over Hammershus, Hammer Odde og Allinge. Da der var taget nogle hundrede billeder, fortsatte hver af flyene en ad gangen til Rønne Lufthavn, hvor de over 90.000 m^2 landingsbane var mere end rigeligt til de 3 fly. Efter en times pause på jorden, som blev brugt på refueling, briefing, billeder og toiletbesøg – og generel glæde over at have delt denne oplevelse sammen – så var det på tide at komme tilbage mod Sjælland. Turen tilbage blev lagt langs kysten af øen, så sydøst til Dueodde og rundt langt kysten til Hammer Odde – og så retur langs den svenske kyst. Der var taget ved læring fra udturen, og denne gang foregik stigningen med 100 km/t, som gjorde det nemmere for både Rumæneren og Dimonaen. Falken steg noget langsommere, men formationen nåede stadig de ønskede 6.500 fod væsentligt før vandet skulle krydses mod Sjælland. En time og fyrre minutter senere, var alle tre fly over Sjælland, og formationen blev brudt – så Dimonaen og Rumæneren endeligt fik lov til at flyve mere end 120 km/t. De to fly skød afsted mod hhv. Roskilde og Kalundborg, mens den godmodige Falke fulgte efter mod Kalundborg. Alt i alt en fantastisk og lærerig oplevelse for alle involverede – det er næppe sidste gang, at der er udflugt til Bornholm.


I går søndag den 26/4 går slog Stig Øye 3 rekorder på den samme flyvning i nok det bedste svæveflyvejr som er set i mands minde: Med start fra Kaldred til Fakse ladeplads, videre til Tønder, hvorefter det meste af eftemiddagen bliver brugt til at flyve Nordenfjords og vende Brønden for til sidste at ende øst for Skanderborg i 2100m højde og glide med 160-170 km/t tilbage til Kaldred. Ganske enkelt imponerende


I oktober startede et hold piloter fra PFG og FFF på et radiokursus for at lære at tale engelsk i flyradioen. Corona-restriktionerne kom dog hurtigt i vejen, så kurset blev flyttet online, hvor Søren Zebitz og Kasper Kristoffersen agerede flyveledere. Eksamen var desværre ikke muligt i december, selvom holdet var klar. Det lykkedes dog at afholde prøve d. 16. april, hvor alle bestod. Der uddeles karakterer fra 1 til 6 - men holdet høstede kun topkaraktererne 5 "Extended" og 6 "Expert". Et stort tillykke til alle 9 kursister (fra PFG: Ivan, Jeppe, Mads, Miles og Yasir). Vi kan desværre ikke vise et billede af holdet, da de ikke har været samlet siden oktober - så I må nøjes med et billede af, hvordan det er at være underviser på et online radiokursus.


PFG Insider

ASW20 salg
2019/03/31 17:58 af Morten Bennick


Vognport
2019/01/15 22:06 af Morten Bennick


Iver
2018/09/14 16:29 af Morten Bennick


Sommerlejr 2018
2018/07/06 10:55 af Morten Bennick


Latest videos

EKRK - EKRN

Aerobatic flying from EKKL with Lis Arneberg

Final Glide in a Ventus 2ct

Our weatherstation

Vejrstation er ude af drift.

Webcam

Webcam 1

Calendar

25-06-2021 -
12-07-2021
Sommerlejr 2021

Polyteknisk Flyvegruppe, Bygning 237, DTU, 2800 Kgs. Lyngby | pfg@pfg.dk

Flyveplads: Eskebjergvej 88B, Kaldred, 4593 Eskebjerg