Vedtægter

§ 1. Navn og hjemsted
Foreningens navn er Polyteknisk Flyvegruppe, forkortet PFG. Foreningens hjemsted er Danmarks Tekniske Universitet. Foreningens adresse er Danmarks Tekniske Universitet, Bygning 237, 2800 Lyngby.

§ 2. Formål
PFG er en selvejende institution med det formål at give interesserede studerende på og kandidater fra Danmarks Tekniske Universitet og Danmarks Ingeniørakademi adgang til aktivt at beskæftige sig med flyvning og samtidig opnå ingeniørmæssig erfaringer ved såvel teoretisk som praktisk at medvirke til flyudvikling gennem forsøg og nykonstruktioner.

§ 3. Medlemmer
Som aktivt medlem optages enhver, der er studerende ved eller kandidat fra Danmarks Tekniske Universitet eller Danmarks Ingeniørakademi. Ved enstemmig bestyrelsesbeslutning kan optages personer, som ikke opfylder ovenstående betingelser. Antallet af sådanne medlemmer må kun udgøre en af generalforsamlingen vedtaget procentdel af de aktive medlemmer. Denne procentdel må ikke vedtages højere end 35%. Bestyrelsen kan træffe beslutning om et medlems fortsatte medlemsskab, såfremt betingelserne for optagelsen ikke længere er opfyldt. En sådan beslutning skal konfimeres på førstkommende generalforsamling.

Som passive medlemmer optages personer, der måtte ønske at støtte formålet. Et passivt medlem kan deltage i værkstedsarbejdet og i PFG's møder, men har ingen flyverettigheder. Et passivt medlem kan ikke stemme på generalforsamlingen eller vælges som bestyrelsesmedlem.

Genoptagelse af et aktivt medlemsskab efter et passivt eller efter en udmeldelse kan inden for tolv måneder kun ske mod betaling af kontingentdifferencen. Rettigheder erhvervet ved værkstedsarbejde bevares under passivt medlemsskab.

§ 4. Udmeldelse og eksklusion
Udmeldelse sker ved skriftlig meddelelse til bestyrelsen. Udmeldelsen træder i kraft ved den indeværende kontingenperiodes udløb.

Udmeldelse fritager ikke for betaling af skyldige kontingenter og afgifter.

Medlemmer, der gennem længere tid har været i restance og ikke har udvist betalingsvilje, kan af bestyrelsen administrativt udmeldes, forudsat medlemmet ikke har rejst indsigelser herimod.

Eksklusion af et medlem kan ske ved enstemmig bestyrelsesbeslutning efterfulgt af en konfirmering med mindst 60% majoritet på førstkommende generalforsamling.

§ 5. Kontingenter m.v.
Kontingenter, flyveafgifter, klubhusafgifter m.v. fastsættes hvert år i et takstregulativ på den ordinære generalforsamling for perioden 1. april til 31. marts.

Restancer medfører tab af stemmeret. Restancer medfører ligeledes tab af flyverettigheder efter særlige regler.

§ 6. Generalforsamlingen
Generalforsamlingen er den højeste myndighed i alle PFG's anliggender. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig, når mindst 25% af de aktive medlemmer er til stede. Er der til en generalforsamling mødt færre end 25%, vil en påfølgende ekstraordinær generalforsamling med samme dagsorden være beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte.

Bestyrelsen indkalder skriftligt generalforsamlingen med mindst 14 dages varsel. Dagsorden vedlægges indkaldelsen.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i midten af marts.

Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:

  1. Valg af dirigent.
  2. Beretning for det forløbne år.
  3. Godkendelse af beretningen.
  4. Regnskab for det forløbne år med revisorernes bemærkninger.
  5. Godkendelse af regnskabet.
  6. Vedtagelse af planer, budget og takstregulativ for det kommende år.
  7. Langsigtede handlingsplaner.
  8. Valg af 5 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter, jævnfør § 7.
  9. Valg af 2 kritiske revisorer.
  10. Indkomne forslag.
  11. Eventuelt.

Forslag fra medlemmerne til dagsordenens pkt. 10 skal afleveres til bestyrelsen senest 15. februar.

Med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling skal bestyrelsen medsende regnskab og beretning for det forløbne år, samt forslag til budget og takstregulativ for det kommende år. I det omfang bestyrelsen har ændringsforslag til tidligere vedtagne langsigtede handslingsplaner, skal disse ligeledes medsendes.

Beretning og regnskab sendes ligeledes til institutioner, der har støttet PFG.

Det påhviler bestyrelsen af sikre, at der er mindst et sæt kandidater til personvalgene på generalforsamlingen.

Referatet af generalforsamlingen udsendes af bestyrelsen senest 4 uger efter afholdelsen.

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes af denne, såfremt mindst 25% af de aktive medlemmer skriftligt og med angivelse af dagsorden har fremsat ønske derom.

Dagsordenen for generalforsamlingen skal altid indeholde punkterne “Valg af dirigent” og “Eventuelt”.

§ 7. Bestyrelsen
PFG ledes af en bestyrelse på 6 medlemmer, af hvilke de 5 vælges af medlemmerne på generalforsamlingen og 1 af rektor for Danmarks Tekniske Universitet. De medlemsvalgte bestyrelsesmedlemmers funktionstid er 1 år, det rektorvalgtes 2 år.

Bestyrelsen tiltræder efter generalforsamlingen og konstituerer sig selv med 4 af medlemmerne som hhv. formand, næstformand, sekretær og kasserer.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

§ 8. Værkstedsledelse og flyveledelse
Bestyrelsen udnævner en værkstedsledelse og flyveledelse, der træffer afgørelser indenfor hver sit område. Disse afgørelser kan indankes for bestyrelsen.

De to ledelser fastsætter et værkstedsreglement og et flyvereglement, der skal godkendes af bestyrelsen.

§ 9. Flyvegruppehåndbog
Samtlige PFG's regler, takstregulativ m.v. bekendtgøres i Flyvegruppehåndbogen. Denne ajourføres på bestyrelsens foranledning.

§ 10. Forhold til andre foreninger
PFG skal være tilsluttet Dansk Svæveflyver Union og Kongelig Dansk Aeroklub.

§ 11. Opløsning af foreningen
PFG kan opløses, hvis 80% af de stemmeberettigede medlemmer stemmer herfor ved en urafstemning. Aktiverne tilfalder da Danmarks Tekniske Universitet.

§ 12. Vedtægtsændringer
Ændringer til vedtægterne kræver 60% majoritet blandt de stemmeberettigede medlemmer ved en urafstemning. Ændring af § 11 og § 12 kræver dog 80% majoritet blandt de stemmeberettigede medlemmer. Ændringer skal endvidere for at være gyldige godkendes af rektor for Danmarks Tekniske Universitet.

§ 13. Afstemningsregler
Stemme afgivning foregår enten ved urafstemning, dvs. skriftlig afstemning pr. post blandt samtlige stemmeberettigede medlemmer, eller ved fremmøde på generalforsamlingen. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt. Ved afstemninger har hvert stemmeberettiget medlem een stemme. Hvor intet andet er anført, afgøres afstemninger ved simpel stemmeflerhed. Ved stemmelighed bortfalder forslaget.

Ved afstemning om flere sideordnede forslag, stemmes først om stamtlige forslag på en gang. Såfremt et af forslagene får mere end 50% af stemmerne, er dette forslag vedtaget, ellers bortfalder det forslag, der fik færrest stemmer. Er der flere end et forslag med færrest stemmer, skal der blandt disse stemmes om, hvilket der skal udgå. Derefter stemmes påny, indtil et forslag har fået mindst 50% majoritet.

Ved personvalg har hvert stemmeberettiget medlem ligeså mange stemmer, som antallet af personer, der skal vælges. Der stemmes om samtlige kandidater samtidigt, og de kandidater, der får de højeste stemmetal, er valgt. Hver stemmeberettiget må højst afgive en stemme på hver kandidat. Såfremt der ikke er flere kandidater end personer, der skal vælges, er kandidaterne valgt uden afstemning.

§ 14. Særlige bestemmelser
Nuværende medlemmer, der er optaget senest den 1. april 1977, og som ikke opfylder de generelle optagelsesbetingelser, fortsætter deres medlemsskab uanset bestemmelserne i § 3.

Som vedtaget på den ordinære generalforsamling den 23. marts 1977 med ændringer ved urafstemningerne den 26. februar 1982, den 7. februar 1986 og den 20. februar 1994.

Original...

Polyteknisk Flyvegruppe, Bygning 237, DTU, 2800 Kgs. Lyngby | pfg@pfg.dk

Flyveplads: Eskebjergvej 88B, Kaldred, 4593 Eskebjerg