Ofte stillede spørgsmål

Hvad kræver det at være med?

Alle er velkomne - Det eneste det kræver er alment et godt helbred (briller er ok). Til trods for at klubben har sine rødder i DTU, har vi også mange medlemmer som ikke er, eller har været DTU studerende. Så tænker du PFG er noget for dig, så er du mere end velkommen.

Hvad skal jeg huske på dagen?

Vi mødes til briefing 9:30 på dagen (Vær der venligst til tiden), og vær forberedt på at afsætte hele dagen.

Medbring:

-Fornuftig påklædning og fodtøj til udendørs brug. (Der er forholdsvist åbent og vindblæst på flyvepladsen, og der kan være noget vådt har det regnet dagene forinden)

-Solbeskyttelse (solcreme, solbriller, hat uden stor skygge f.eks. bøllehat)

-Mad og drikkevarer til frokost og evt. morgen, (vi laver fælles middag lørdag aften og deles om udgifterne)

-Betalingsmiddel (MobilePay eller kontanter. Prøvemedlemskabet koster 499,-)

-Udstyr til at overnatte hvis dette måtte have din interesse. (Vi kan tilbyde en seng på sovesal, men du må selv medbringe sovepose/sengetøj og toiletsager)

Hvor længe varer en flyvning?

Vi flyver i fly uden en motor, hvilket vil sige at vi er meget afhængige af opadgående luftstrømme (termik), for at kunne holde flyet flyvende i længere tid. Disse skabes under nogle bestemte vejrforhold, som ikke altid er tilstede.

Svæveflyvning er derfor en meget vejrafhængig sportsgren, og to flyvedage kan være meget forskellige.

Den mest benyttede startmetode i vores klub er spilstart, hvor vi bliver trukket op mellem 300m og 500m højde. Da flyet daler ca. 0,75m/s giver det flyvninger på mellem 4 og 7 minutter, såfremt der ikke findes termik. Hvis vejret kun er til kortere træningsture, kan vi typisk nå 3-5 ture per person per dag, og et prøvemedlemskab kan derfor i nogle tilfælde flyves på én dag. Er der termik flyves der typisk maks en time per elev. Med fem elever får man således en lang + måske en eller to kortere ture på en dag. Så du skal regne med at afsætte hele dagen (og aftenen) til projektet, hvis du ikke vil risikere at løbe ind i problemer.

Hvornår er vi hjemme?

Vi mødes til briefing 9:30 og flyver som regel til kl. 18 - måske endda længere tid, tillader vejret det og er der engagement herfor. Det er ofte tæt korreleret med vejret. Hvis der f.eks. kommer et regnsystem indover, kan vi lukke midt på dagen. Hvis der er meget run på, kan vi flyve til solnedgang. Derefter skal der pakkes hangar, udfyldes papirer mv., hvilket der typisk går ca. en time med. Vi flyver fra Kalundborg, der ligger lidt over 1 time i bil fra hovedstadsområdet, så det er ikke ualmindeligt at man kommer sent hjem. Lørdage vælger mange desuden at spise aftensmad sammen efter en lang flyvedag.

Hvordan er uddannelsen?

Undervisningen der skal til for at erhverve certifikatet består af en praktisk og en teoretisk del. De fleste vælger at begynde med den praktiske del, da det er lettere at forstå og huske teorien, når man har noget erfaring at trække på. Der undervises i teorien to aftener om ugen sidst på vinteren/først på foråret.

Da vi flyver svæveflyvning som en fritidsaktivitet, betyder det at man kommer de dage man har lyst. Tempoet hvormed man når igennem træningen, vil derfor være stærkt personafhængigt. Det er derfor svært at sætte et præcist tal på hvor længe “kurset” varer. Det afhænger også af, om vejret tillader udførelse af de pågældende lektioner, samt hvor mange du skal dele skolefly/instruktør med.

De hurtige kan klare den praktiske skoling på en sæson (kræver at man flyver næsten hver weekend), de fleste er to sæssoner om at få certifikatet i hus.

Hvad koster det?

Når de fem prøveture er fløjet, overgår man til alm. medlem, og betaler kontingent. De aktuelle priser findes her. De fleste bruger 75-120 starter før de bliver sendt solo, og ca. 50-75 solostarter før de kan gå til prøve. Prisen for certifikatet afhænger altså af hvor hurtigt man kan komme gennem skolingen og hvor ofte man tager til flyvepladsen (er man der sjældent bliver kontingentet en stor del af udgiften). Dertil kommer udgifter til prøve, samt godkendelse af den helbredsmæssige tilstand hos en flyvelæge. Et forsigtigt overslag er at det kan ca. gøres for 15-20.000kr

Polyteknisk Flyvegruppe, Bygning 237, DTU, 2800 Kgs. Lyngby | pfg@pfg.dk

Flyveplads: Eskebjergvej 88B, Kaldred, 4593 Eskebjerg